Παρασκευή 9 Μαΐου 2014

Για τη σωστή χρήση της λέξης κατζίν




Του Κυρ.Σαχανίδη

Επειδή άκουσα να δίνονται διάφορες ερμηνείες στη λέξη κατζίν, θεώρησα σκόπιμο να ασχοληθώ με το θέμα, πιστεύοντας ότι θα δώσω πιστικές διευκρινίσεις και θα αποφεύγονται οι παρεξηγήσεις και οι παρερμηνείες.

                                                                      

Κατζίν = κοινό σε όλα τα ιδιώματα. Πληθυντικός : κατζία.



Προέρχεται : Από το μεσαιωνικό κατζίον = είδος θυμιατού, θυμιατήρι.

Σημαίνει : α. Θυμιατήρι χεριού

β. Το μέτωπο και συνεκδοχικά όλο το πρόσωπο

Παροιμιώδης εκφράσεις που περιέχουν τη λέξη κατζίν.

Το κατζίν ατ’ ’κι γελά = δεν γελάει το πρόσωπό του, είναι σκυθρωπός, είναι κατσούφης.

Εστύπωσεν τα κατζία = ξίνισε τα μούτρα του, κατσούφιασε.

Κατζίν ’κ’ έχ’ = δεν έχει μούτρα, είναι ντροπιασμένος και δεν τολμά να εμφανιστεί.

Το κατζί μ’ άσπρον έν’ = είναι λευκό το πρόσωπό μου, είμαι μη επιλήψιμος, είμαι άμεμπτος, είμαι άψογος, είμαι τέλειος.

Το κατζίν ατ’ ’κ’ ιδρών’ = δεν ιδρώνει το πρόσωπό του, είναι αναίσχυντος, είναι αδιάντροπος, είναι αναιδής.

Λαγγεύ’ ’ς σο κατζί μ’ = πηδά στο πρόσωπό μου, μου φέρεται απερίσκεπτα.

Του Κυριάκου Σαχανίδη 
Δείτε επίσης

ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΡΘΗ ΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΛΕΞΗΣ "ΨΥΧΗ" 29/3/2013του Κυριάκου Σαχανίδη






Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλώ,αφήστε σχόλιο...